Thomas Bryn var sorenskriver i Østre Råbyggelaget (Aust-Agder) fra 1810 til 1816 og representerte Råbyggelagets amt på Eidsvoll i 1814. Denne bloggen dreier seg om hvordan han opplevde dette historiske året på den private, den embetsmessige og den nasjonale arena.

27. februar 2014

På skitur

Søndag den 27. februar 1814

Efter sterke oppfordringer fra min skriverdreng har han og jeg vært på en liten skitur i dag. I flere generasjoner har mine forfedre hatt tjenester ved forskjellige bergverk der de har vært helt avhengige av å komme seg frem på ski. Som sorenskriver er det sjelden at dette er nødvendig, men det hender i blant at jeg på vinterstid må ta meg frem til en gård der ski eller truger er eneste mulige fremkomstmiddel. Så det er jo greit å holde sine ferdigheter ved like.

Skriverdrengen skrev senere om mine skiferdigheter: "Han var saavidt øvet at han, støttet med en forsvarlig Skistav, kunde staa paa Skiene i en Bakkeheldning saa stor, at Skiene netop kunde glide." [Bergh (1963): Hans Gottfried Wangs erindringer"]

Mitt skiantrekk besto av ridebukser og en grov ullfrakk. På benene hadde jeg mine lange reisestøvler. Turen gikk henimot en bergnabb vi kaller Brennevinsnuten. Der moret Hans Gottfried seg med å renne ned en svimlende bratt styrtning flere ganger. Den var 70 à 80 fot høy hvorav den nedre del aldeles vertikal. Dette dristige vågestykket var han for et par år siden blitt fristet til å prøve da vi var her sammen med Olve Aslaksen, gårdsdrengen min.

Olve var en mester i skiløpningens kunst. Vi mintes begge hvordan  han satte utfor en bergskrent i nærheten som endte i et flere favner høyt loddrett stup. Innhyllet i en snesky for han ut i luften og svevde 12 à 14 alen før han igjen kom i berøring med marken. Dette vågestykket nektet jeg Hans Gottfried å gjøre ham etter.


Olve var en mester i skiløpningens kunst

Da vi var vel hjemme igjen, takket jeg Hans Gottfried for at han hadde lokket meg ut. Det er i sannhet vederkvegende for kropp og sjel med en skitur blant vakre snekledde trær. Samtidig er det også ekstra godt å komme i hus igjen og få på seg tørre klær og litt varm drikke.

1 kommentar:

  1. Denne lille beretningen om en skitur i 1814 er sin helhet basert på Hans Gottfried Wangs erindringer. Det som er skrevet der, skjedde nok i 1812 eller 1813. Les mer om dette på siden "Om innleggene".

    SvarSlett

Her kan du skrive spørsmål og kommentarer til innleggene: