Thomas Bryn var sorenskriver i Østre Råbyggelaget (Aust-Agder) fra 1810 til 1816 og representerte Råbyggelagets amt på Eidsvoll i 1814. Denne bloggen dreier seg om hvordan han opplevde dette historiske året på den private, den embetsmessige og den nasjonale arena.

1. januar 2014

En blogg for 1814

Lørdag 1. januar 1814


I dag har vi begynt på et nytt år. Mitt nyttårsforsett er å skrive dagbok. Kanskje 1814 blir et viktig år? Vårt fedreland har vært i krig i syv vanskelige år, men nå tyder mye på at vi nærmer oss slutten på ufredstidene. Vanskelige fredsforhandlinger står for døren, men vi får håpe at det endelig går mot lysere tider.

Jeg vil bruke denne dagboken til å skrive ned noe av det som skjer i løpet av året. Kanskje blir det mest om hendelser fra min embedsgjerning som sorenskriver i Østre Råbyggelaget, men når det her i denne noe bortgjemte dal tilflyter oss kunnskap om viktige begivenhenter ellers i landet, vil jeg også omtale dette.
Østre Råbyggelaget ligger mellom kjøpstedene Risør og Arendal ved kysten og Setesdalen inne i landet. På kartet er grensene for sorenskriveriet tegnet med blå strek. Den røde pilen peker mot Herefoss. Mitt embetsområde omfatter åtte kirkesogn, nemlig Vegårdshei, Åmli, Gjøvdal, Tovdal, Mykland, Vegusdal, Evje og Herefoss

For meg og min lille familie begynner året med en meget hyggelig begivenhet. For tre dager siden ble nemlig min elskede hustru og jeg begunstiget med et nytt familiemedlem. Etter å ha født tre pikebarn nedkom Susanne nå med vår første sønn. Vi vil kalle ham Thomas etter min far. Barndåpen skal være i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du skrive spørsmål og kommentarer til innleggene: